Zajímavosti Zdraví

Tablety a mobily: Patří do rukou malých dětí?

dite_tablet

Někteří rodiče se na elektronické pomocníky v rukou malých dětí dívají pohoršeně, jiní jsou naopak rádi, že mají něco, čím děti rychle a spolehlivě zabaví. Jak mobily a tablety dětem prospívají? A čím jim naopak škodí?

Klasický obrázek. Sotva čtyřletý capart zlobí a nedá si pokoj. Neustále někam leze, něco zkoumá, nebo ještě hůře, snaží se to rozložit na co nejmenší kousíčky.

Maminka, která vše zpoza plotny ustaraně pozoruje, dostane v tu chvíli spásný nápad – spustí na mobilním telefonu film a vloží jej dítěti do rukou.

Chlapeček je divem techniky najednou zcela ohromen. Později mu maminka odklikne na tabletu dotykovou hru a celá situace se opakuje. Dítě je zabaveno a nezlobí.

Rozvoj smyslů se spíše nekoná

Co se nyní děje s dětskými smysly a dětským vnímáním, které se právě v této době o překot vyvíjí?

dite_velryba

:. Aktivní a pečlivě propracované hračky stimulují smysly a rozvoj dítěte mnohem lépe než zábavní elektronika. FOTO: Lamaze/MimiBambini.cz

Podle odborníků si dítě díky dotekům, kterými ovládá dění na obrazovce, osvojuje pochopení akce (doteku) a jejího následku (například pohybu postavičky). Je zřejmé, že dochází také k rozvoji hmatových dovedností.

Sledováním mobilu a posloucháním jím vydávaných zvuků zase v určitém smyslu dochází ke stimulaci jeho zrakových a sluchových nervů.

Na druhou stranu nejsou tyto zážitky tak dokonalé, jako je dotýkání se skutečné hračky a vnímání jejího reálného tvaru, kontur, povrchu, vůně, teploty, barvy a hmotnosti.

Protože je mnoho moderních hraček „aktivních“, i ony stimulují dítě zvuky a melodiemi, které vydávají po stisknutí jejich těla. V tom se samozřejmě plně vyrovnají počítačovým hrám.

Navíc mohou obsahovat nejrůznější šustivé a blyštivé povrchy, černobílé kontrastní vzory, nejrůznější pískátka a kousátka. Například známý a velmi oblíbený jezdící pejsek značky Lamaze má dokonce kolečka a madlo k tomu, aby s ním dítě mohlo rejdit po podlaze.

V těle má navíc schránku, do které může šikovný malý capart uložit psí kost a barevný míček. To dítěti samozřejmě virtuální hra nabídnout nemůže.

Obrazovky mohou poškodit zrak

Odborníci upozorňují také na to, že dlouhodobým sledováním obrazovky mobilního telefonu, tabletu nebo televize si mohou děti nenávratně poškodit zrak.

Kvůli tomu, že pohled fixují do jedné vzdálenosti, dochází k ochabování nebo dokonce k jakési strnulosti očních svalů. Děti pak bývají krátkozraké.

V neposlední řadě je dítě při hraní s mobilem ochuzeno o audio-vizuální kontakt s rodiči. Přichází tak o možnost rychleji a dokonaleji zvládnout řeč.

Posloucháním počítačových nebo televizních dialogů se děti totiž mluvit nenaučí.

Mnozí rodiče se i z těchto důvodů snaží zabraňovat dětem v přístupu k elektronice.

„U nás vedou pohádky“

„Vojtěch se s mobilními telefony a tablety setkává ve školce. S tím nic neuděláme. Ale doma k nim nemá přístup,“ vypráví pětatřicetiletá Pavla, která se čtyřletému synovi každé odpoledne po práci věnuje, hraje si s ním (třeba na jukanou) a večer mu předčítá nejrůznější pohádky.

„Nejraději má tu o Karkulce, tu by mohl slyšet i desetkrát dokola a stále v ní má co objevovat,“ vypráví.

zajicek_lamaze

:. Barevná textilní knížka pro nejmenší děti pomáhá rozvíjet dětské smysly a seznamuje je s různými zvířátky. FOTO: Lamaze/MimiBambini.cz

Vychází přitom z vlastních zkušeností.

„Za mých dětských let mi rodiče také předčítali knížky. Podněcovalo to moji fantazii. Možná i díky tomu jsem potom sama ráda četla a zvyšovala si tak nevědomky slovní zásobu a vědomosti,“ dodává.

Skutečných podnětů ubývá

Psychologové se shodují, že právě v nedostatku vhodných podnětů, kterými jsou dnešní děti zásobovány, tkví základní kámen úrazu.

„Rodiče nemají na děti dostatek času. To, že je mohou odsunout k počítači nebo k telefonu, je pro ně vysvobozením.

Děti na to ale doplácejí – daleko častěji než dříve mívají i v první třídě řečové vady a kvůli slabé slovní zásobě nedokáží jasně formulovat věty,“ objasňuje logoped David Zárybnický.

Odborníci však přesto vše mobily a tablety neodsuzují.

„Dítěti je ale dejte do rukou na nejvýše na deset minut denně. Rozhodně by před jejich obrazovkami nemělo prosedět celé odpoledne,“ ví ze zkušenosti Zárybnický.

O autorovi

Nela Hermanová

Po studiu na Jihočeské univerzitě se ve volných dnech zabývám problematikou zdravé výživy.